Wat is een terugroepactie en wie betaalt de kosten?

24/05/2022   |   24/05/2022   |   Leestijd: 5 min.   |   Categorie: algemeen

Heb je van de fabrikant van jouw auto een brief ontvangen dat jouw auto wordt "teruggeroepen", maar weet je niet precies wat dat voor jou betekent óf heb je ergens in de media iets gelezen over een terugroepactie van een bepaalde autofabrikant, zoals Mercedes Benz, Volkswagen of BMW? In dit artikel leggen we uit wat een terugroepactie is, of je verplicht bent om eraan deel te nemen en of er kosten voor jou aan verbonden zijn.

Wat is een terugroepactie?

Het komt (onverhoopt) voor dat er, door een constructie- of ontwerpfout, iets kapot of niet goed blijkt te zijn aan een specifieke batch auto's van een autofabrikant. In zo'n geval is de betreffende fabrikant verplicht om een zogenaamde terugroepactie te organiseren. Deze verplichting is vastgelegd in richtlijn 2001/95/EG van de Warenwet. De fabrikant roept in zo'n situatie, meestal in samenwerking met de distributeur, de betreffende auto's terug om het probleem te herstellen. Jij als autobezitter krijgt dan een bericht van de fabrikant of distributeur, meestal in de vorm van een brief, met het verzoek om de auto naar een autobedrijf, meestal een dealer in de buurt, te brengen voor reparatie.

Wie betaalt de kosten van de reparatie?

De reparatiekosten van het gebrek waarop de terugroepactie betrekking heeft, zijn voor rekening van de fabrikant. Zie het als een soort garantie. Je hoeft dus niet te betalen voor de reparatiewerkzaamheden. Laat je op hetzelfde moment ook andere werkzaamheden uitvoeren? Dan zijn die uiteraard wel voor eigen rekening. Spreek daarom goed van te voren af wat er wordt uitgevoerd en welke kosten daaraan zijn verbonden. Op diverse fora lazen wij verhalen van gedupeerden die wel moesten betalen voor de reparatie van het gebrek, omdat er tegelijkertijd (onaangekondigd) ook andere zaken zouden zijn verholpen.

Is een terugroepactie verplicht in Nederland?

Een terugroepactie is er ook voor jouw veiligheid. Hoewel wijzelf, in de meeste gevallen dan, eigenlijk niet begrijpen waarom je niet mee zou willen doen aan een terugroepactie, is het in Nederland (nog) niet verplicht om deel te nemen aan een terugroepactie. Toch neemt in Nederland lang niet iedereen deel aan terugroepacties. Om die reden is er de laatste jaren al vaker op aangedrongen om meedoen aan terugroepacties te verplichten. In diverse media verschenen hierover nieuwsberichten, zoals in het AD. In diverse andere landen is meedoen aan een terugroepactie wel verplicht.

terugroepactie

Hoe controleer ik of er een terugroepactie is?

Je kunt gratis en eenvoudig controleren of er een terugroepactie is voor jouw auto of voor een auto die je wilt gaan kopen. Je hebt daarvoor alleen het kenteken nodig. Je kunt een gratis kentekencheck uitvoeren op de site van het RDW. Type je kenteken in en bekijk de resultaten. Helemaal onderaan in de tab "Basis" vind je terugroepacties. In de meeste gevallen verschijnt hier de boodschap "Geen terugroepactie(s) geregistreerd". Verschijnt er bij jou wel een terugroepactie? Neem dan contact op met een dealer van de autofabrikant van jouw auto in de buurt.

Het terugroepregister

Ben je benieuwd naar terugroepacties van fabrikanten, maar heb je geen kenteken? Dan kun je kosteloos een kijkje nemen in het terugroepregister van het RDW.

Reparatie laten uitvoeren, maar melding nog steeds zichtbaar?

Als het gebrek aan jouw auto is verholpen, dan wordt er melding gemaakt bij de fabrikant of importeur. Zij melden de reparatie vervolgens aan het RDW, zodat jouw voertuig kan worden afgemeld van de terugroepactie. De ervaring leert dat dit proces een behoorlijke tijd kan duren en er is geen maximaal afwikkeltermijn.

Auto met terugroepactie verkopen, mag dat?

Heb jij een brief over een terugroepactie ontvangen, maar was je eigenlijk net van plan om je auto te verkopen? Dan twijfel je misschien of verkopen nog wel toegestaan is. Gelukkig kunnen we je geruststellen: het is gewoon mogelijk om een auto met een terugroepactie te verkopen.

Beïnvloed een terugroepactie de waarde van een tweedehands auto?

Deze vaak krijgen wij geregeld. Hoewel dit eigenlijk niet het geval zou moeten zijn, immers het verhelpen van het gebrek is kosteloos, leert de ervaring dat men toch met een bepaald wantrouwen naar een terugroepactie kijkt. Wil jij er zeker van zijn dat er, al dan niet onterecht, geen twijfels ontstaan bij potentiële kopers? Dan lijkt het beter om het gebrek eerst te laten verhelpen. Echter, omdat het, zoals hierboven ook al aangegeven, een behoorlijke tijd kan duren totdat de melding is verdwenen bij het RDW, is wachten niet altijd lonend. Ons advies is om duidelijk en volledig te zijn in je omschrijving, of je het gebrek nu al wel of niet hebt laten repareren.